Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
Ingen resultater
Vis alle resultater
Hjem Nyheter

Samarbeider om nytt konstruksjonsfartøy

3 min lesetid
21 februar 2025

Eidesvik Offshore har bestilt et nytt konstruksjonsfartøy (CSV) designet for å utføre operasjoner for subsea og offshore fornybar markedene. Fartøyet vil bli bygget gjennom et strategisk partnerskap mellom Eidesvik, Agalas og Reach Subsea.

Fra venstre: Helga Cotgrove, administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Birgitte W. Johansen, finansdirektør i Reach Subsea, Mats Nygaard Johnsen, administrerende direktør i Agalas, and Jostein Alendal, administrerende direktør i Reach Subsea.

Det nye konstruksjonsfartøyet vil ha lignende spesifikasjoner som fartøyet Eidesvik for tiden har under bygging sammen med Agalas ved Sefine Shipyard i Tyrkia. Annonseringen av enda et nybygg bekrefter Eidesviks forpliktelse til å utvide flåten og støtte den økende etterspørselen etter fartøy i subsea- og offshore fornybarmarkedene.

Det nyeste tilskuddet til Eidesviks flåte skal også bygges ved Sefine verftet, med planlagt levering våren 2027. Fartøyet er designet og utstyrt for å utføre for inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR). Ved levering vil det gå inn på en 5-årskontrakt med Reach Subsea, med opsjoner på to ett-års forlengelser. Drift av fartøyet, inkludert bemanning, vil bli levert av Eidesvik.

Fartøyet vil eies to tredjedeler av et selskap eid av Eidesvik og Agalas, som er kontrollert av Eidesvik, og en tredjedel av Reach Subsea. Partnerskapet bygger videre på det sterke eksisterende samarbeidet mellom de tre selskapene. Eidesvik eier for tiden ett fartøy i samarbeid med Reach Subsea og et annet sammen med Agalas.

Olje- og gass og offshore fornybar

Konstruksjonsfartøyet er ifølge rederiet designet for være blant verdens mest miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder, og vil utstyres med et batteri-hybridsystem og dual-fuel motorer som kan operere på metanol eller diesel.

– Eidesvik leverer på vår vekststrategi og vi er glade for å kunne annonsere nok et nytt tilskudd til flåten, sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Helga Cotgrove.

– Fartøyet er designet for å møte kravene til både olje- og gassnæringen og offshore fornybar-industrien slik at vi kan utnytte markedsmuligheter i begge disse sektorene.

– Vi er glade for å utvide flåten vår med et nytt, moderne fartøy som styrker våre kapasiteter med avansert og effektiv teknologi. At vår partner Eidesvik er medeier og har ansvar for drift av fartøyet sikrer kontinuitet og profesjonalitet – og gir den påliteligheten og ekspertisen som samsvarer med vår arbeidsmodell, sier administrerende direktør i Reach Subsea, Jostein Alendal.

– Å utvikle nok et nybygg mot en fast leiekontrakt innen subsea-segmentet er en viktig milepæl for Agalas. Å gjøre dette sammen med våre sterke partnere Eidesvik og Reach Subsea er spesielt givende, da det sikrer et markedsledende fartøy og operasjoner av høyeste kvalitet», sier administrerende direktør i Agalas, Mats Nygaard Johnsen.

Fartøyet, som er designet av NSK Ship Design, et fleksibelt fartøy med topp moderne design. Det måler 99,9 meter i total lengde med en bredde på 21 meter, og har plass til 100 personer. Utstyrt med en 150 tonns bølgekompenserende (AHC) kran og et romslig dekkareal på omtrent 900 kvadratmeter, egner det seg svært godt for å utføre IMR- og konstruksjonsarbeid.

Fartøyet er også utstyrt med et innovativt ROV-system og vil være klargjort for operasjoner i markedet for dyphavsundersøkelser.

Ocean24 redaksjonen

Stikkord: AgalasEidesvik OffshoreLeverandørindustriReach Subsea

Tips redaksjonen. Vet du om noe som har skjedd som vi burde skrive om? Er det noe vi burde undersøke nærmere? Send oss melding på redaksjonen@ocean24.no.

logoStillinger
Elektriker – Rotasjon og sporadisk – onshore
Elektriker - Rotasjon og sporadisk - onshore
Elektriker/Automatiker – sporadisk offshore
Elektriker/Automatiker - sporadisk offshore
Operatør sporadisk rotasjon offshore
Operatører Offshore

RelaterteSaker

transocean-enabler (Foto: Oljedirektoratet)

Nytt oljefunn i Johan Castberg-området ...

Olje og Gass
30 juni
30 juni 2025
Undervannskompresjon på Ormen Lange
Foto: Vår Energi

Shell har startet havbunnskompresjon på...

Olje og Gass
27 juni
27 juni 2025
Mariner-feltet i britisk del av Nordsjøen
Foto: Jamie Baikie/Equinor

Slik blir Equinor og Shells britiske sat...

Olje og Gass
27 juni
27 juni 2025

Gratis nyhetsbrev fra Ocean24

Få gratis oversikt og meldinger om de viktigste nyhetene i bransjen.
[ms-form id=1]

Ocean24 skal være det ledende, daglige nyhetsorganet der man holder seg oppdatert for bedrifter og institusjoner som jobber innen bærekraftig energiutvikling på og relatert til havet.

ABONNER PÅ NYHETSBREV

[ms-form id=1]

OM OSS

Annonseinformasjon

Nyhetsbrev

Om Ocean24

Tips redaksjonen

Salg
Henrik Svanæs, Salgssjef
Mobil: 48 29 83 67
E-post: henrik@ocean24.no

  • Privacy
  • Terms

© 2022 Ocean24 AS. All rights reserved

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Nyheter
    • Havvind
    • Olje og Gass
    • Karbonfangst og lagring
    • Solenergi
    • Debatt
    • Kontrakter
    • Investeringer
    • Batteri
    • Politikk
    • Landvind
    • IT/digitalisering
  • Kronikk/kommentarer
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev

© 2022 Ocean24 AS. , All rights reserved