Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
Ingen resultater
Vis alle resultater
Hjem Havvind

Kongsberg Maritime skal levere teknologi til havvind-installasjon

2 min lesetid
26 august 2024

COSCO Shipping Heavy Industry har tildelt Kongsberg Maritime en kontrakt for levering av en omfattende teknologipakke til sitt nyeste installasjonsfartøy for vindturbiner.

Kongsberg Maritime skal levere en pakke med kritisk viktig teknologi til COSCOs nyeste installasjonsfartøy for vindturbiner (WTIV), som bygges for Cadeler. Foto: Kongsberg Maritime

Fartøyet er for tiden under bygging for Cadeler, et rederi som opererer i havvindindustrien. Dette blir det femte installasjonsfartøyet Cadeler bygger ved COSCOs verft i Qidong i Kina, og alle er utstyrt med systemer fra Kongsberg Maritime.

Det nye fartøyet er av GUSTO NG-20000X-design og blir det tredje i A-klassen som blir en del av Cadelers flåte. Med et dekkområde på 5600 kvadratmeter og en lastekapasitet på over 17.600 tonn, vil det være et av verdens største installasjonsfartøy i havvindmarkedet.

Kontrakt på 350 millioner kroner

Kontrakten med COSCO har en verdi på rundt 350 millioner kroner for Kongsberg Maritime.

Kongsberg Maritime skal levere et komplett elektrisk, automasjons- og fremdriftssystem. Pakken omfatter ni thrustere, alle med propeller med fast stigning. Systemet består av fire UUC355FP hovedfremdriftsthrustere, to ULE355FP uttrekkbare azimuth-thrustere og to TT3300DPNFP tunnelthrustere.

I tillegg kommer det elektriske systemet med generatorer, fordelingstavler for middels og lav spenning, likestrømstavler, energilagringssystem og fremdriftsdrivere, samt det integrerte kontrollsystemet inkludert dynamisk posisjoneringssystem (DP).

– Skal møte fremtidige krav i offshoreindustrien

Skreddersydde energikontrollfunksjoner optimaliserer også fartøyets energieffektivitet, og det batterihybride elektriske systemet kan redusere antall motorer som kreves for kranoperasjoner og manøvrering.

Cadeler har allerede to P-klasse, to M-klasse og tre A-klasse fartøy under bygging, hvorav det siste skal leveres i første halvdel av 2027.

Ved en nylig navneseremonien for det seneste P-klasse fartøyet «Wind Peak» uttalte Cadelers administrerende direktør Mikkel Gleerup at selskapets fartøy er konstruert for å møte både nåværende og fremtidige krav i offshoreindustrien.

– Setter standarden for havvindoperasjoner

– Med det voksende behovet for effektive havvindparker for å støtte globale bærekraftsmål, er det etterspørsel etter større turbiner og mer avanserte fartøy for å installere dem. Kongsbergs banebrytende teknologi spiller en avgjørende rolle for å gjøre dette mulig, sa Gleerup.

– Cadeler har ambisiøse planer for fremtidens havvindutbygging, og deres pågående investeringer i en flåte av toppmoderne installasjonsfartøy setter standarden for havvindoperasjoner, påpeker Halvor Økland, Director Tender Engineering i Kongsberg Maritime.

Ocean24 redaksjonen

Stikkord: CadelerCOSCOKongsberg Maritime

Tips redaksjonen. Vet du om noe som har skjedd som vi burde skrive om? Er det noe vi burde undersøke nærmere? Send oss melding på redaksjonen@ocean24.no.

logoStillinger
Elektriker – Rotasjon og sporadisk – onshore
Elektriker - Rotasjon og sporadisk - onshore
Elektriker/Automatiker – sporadisk offshore
Elektriker/Automatiker - sporadisk offshore
Operatør sporadisk rotasjon offshore
Operatører Offshore

RelaterteSaker

Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen
Foto: Arne Reidar Mortensen / Equinor

Investerer 13 milliarder i utbyggingen a...

Nyheter
1 juli
1 juli 2025
transocean-enabler (Foto: Oljedirektoratet)

Nytt oljefunn i Johan Castberg-området ...

Olje og Gass
30 juni
30 juni 2025
Undervannskompresjon på Ormen Lange
Foto: Vår Energi

Shell har startet havbunnskompresjon på...

Olje og Gass
27 juni
27 juni 2025

Gratis nyhetsbrev fra Ocean24

Få gratis oversikt og meldinger om de viktigste nyhetene i bransjen.
[ms-form id=1]

Ocean24 skal være det ledende, daglige nyhetsorganet der man holder seg oppdatert for bedrifter og institusjoner som jobber innen bærekraftig energiutvikling på og relatert til havet.

ABONNER PÅ NYHETSBREV

[ms-form id=1]

OM OSS

Annonseinformasjon

Nyhetsbrev

Om Ocean24

Tips redaksjonen

Salg
Henrik Svanæs, Salgssjef
Mobil: 48 29 83 67
E-post: henrik@ocean24.no

  • Privacy
  • Terms

© 2022 Ocean24 AS. All rights reserved

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Nyheter
    • Havvind
    • Olje og Gass
    • Karbonfangst og lagring
    • Solenergi
    • Debatt
    • Kontrakter
    • Investeringer
    • Batteri
    • Politikk
    • Landvind
    • IT/digitalisering
  • Kronikk/kommentarer
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev

© 2022 Ocean24 AS. , All rights reserved