Advokatene fra Glittertind deler sine analyser med Ocean24s lesere. Del 2 av serien om kontraktstips i et stigende offshoremarked handler om håndtering av forsinkelser i inngåtte leverandørkontrakter.
I denne spalten vil senioradvokat Andreas Lindseth og partner Geir-Arne Heiestad Borgestrand i Advokatfirmaet Glittertind dele analyser og tips for leverandører på norsk sokkel. Dette er andre av to artikler med kontraktstips i et stigende offshoremarked, og handler om håndtering av forsinkelser i inngåtte leverandørkontrakter.
Det store antallet pågående utbygginger på norsk sokkel medfører at leverandører møter nye problemstillinger i sine kontraktsforhold med kunder og underleverandører. Vi har allerede skrevet om betydningen av prisøkninger i markedet for kontraktsprisen i leverandørens kontrakter. Et annet tema leverandøren bør være oppmerksom på i dagens oppgangskonjunktur, er håndteringen av forsinkelser. Det stigende markedet medfører gjerne høy oppdragsmengde for både leverandøren og dennes underleverandører, noe som kan gi økt risiko for forsinkelser i leverandørens allerede inngåtte kontrakter. Nedenfor følger våre tips til hvordan leverandøren bør håndtere slike forsinkelser.
Forsinkelser i leverandørkontrakter – våre tips
Forsinkelser kan være ulikt regulert i leverandørens kontrakter med kundene. Dette gjelder både når forsinkelser inntrer, og konsekvensene forsinkelser medfører. Leverandøren må altså undersøke hva som er avtalt med den enkelte kunde. Nedenfor følger noen generelle tips til hva leverandøren bør være oppmerksom på, basert på utbredt bransjepraksis og vanlige standardkontrakter:
**Det bør undersøkes hvilken plikt leverandøren har til å varsle om forsinkelser. I vanlige standardkontrakter i offshoresektoren, oppstilles det eksempelvis en frist på 14 dager for å varsle om både årsaken og den antatte konsekvens av forsinkelsen, samt om tiltakene leverandøren planlegger å iverksette for å unngå, innhente eller begrense forsinkelsen. Det kan imidlertid være avtalt andre – og kortere – varslingsplikter enn dette. Det er også gjerne avtalt hvordan, og til hvem, varselet skal fremsettes.
**Ved forsinkelser vil kunden ofte kreve at leverandøren gjennomfører ulike tiltak. Spørsmålet som da ofte oppstår, er om leverandøren er forpliktet til å gjennomføre tiltakene kunden krever. Utgangspunktet i de norske standardkontraktene er at leverandøren er forpliktet til å iverksette nødvendige forseringstiltak for å holde fremdriftsplanen, uten å kunne kreve at kontraktsprisen øker. Det er likevel unntak og begrensninger fra dette utgangspunktet.
**For det første er leverandøren som utgangspunkt ikke forpliktet til å iverksette forseringstiltak dersom forsinkelsen skyldes omstendigheter kunden bærer risikoen for, f.eks. hvis forsinkelsen oppstår som følge av en endringsordre eller kundens kontraktsbrudd. I slike tilfeller vil leverandøren gjerne ha krav på både fristforlengelse og å få dekket sine økte kostnader. Forsinkelser som skyldes leverandørens utfordringer med å levere som følge av oppgangskonjunkturen, bærer kunden imidlertid ikke risikoen for. Ved slike forsinkelser må derfor leverandøren som utgangspunkt gjennomføre forseringstiltak uten verken fristforlengelse eller økt vederlag.
**Selv om leverandøren bærer risikoen for slike forsinkelser, bør leverandøren imidlertid ikke ukritisk og uten nærmere vurdering utføre ethvert forseringstiltak som kunden krever. For det første er det ikke gitt at leverandøren er forpliktet til å gjennomføre uforholdsmessig omfattende forseringstiltak. Leverandøren vil også kunne mene at forsinkelsen vil kunne innhentes på andre og rimeligere måter enn kunden krever. Avhengig av den konkrete situasjonen, vil kundens krav om tiltak i slike tilfeller kunne utgjøre en endringsordre. Dette vil i de fleste kontrakter gi leverandøren krav på betaling for sine merkostnader. Dersom leverandøren opplever at den pålegges uforholdsmessig omfattende tiltak, eller andre tiltak enn leverandøren mener er nødvendig, bør det vurderes om det kan kreves en endringsordre.
**Leverandøren bør også gjøre seg kjent med kontraktens bestemmelser om konsekvensene av forsinkelsen. En vanlig konsekvens av forsinkelser, er at kunden gis rett til dagmulkt etter forhåndsavtalte satser. Leverandøren kan imidlertid også bli møtt med andre krav ved forsinkelser. Enkelte kunder vil eksempelvis ønske å heve, altså avslutte, hele avtalen som følge av forsinkelsen. I enkelte kontrakter vil heving av avtalen også kunne gi kunden rett til å kreve erstatning for sine tap som følge av forsinkelsen – i tillegg til dagmulktskravet. Det er viktig at leverandøren underveis i prosjektet forsøker å få best mulig oversikt over egen posisjon og økonomiske eksponering under kontrakten. Det innebærer at leverandøren blant annet må ha kjennskap til hvilke dagmulkts-, erstatnings- og hevingskrav kontrakten åpner for. Ved å ha slik oversikt, vil leverandøren ved en forsinkelse enklere kunne veie opp kostnadene ved potensielle forseringstiltak opp mot den økonomiske eksponeringen leverandøren utsettes for dersom man ikke lykkes med å begrense forsinkelsen.
Problemstillingene knyttet til forsinkelser vil også kunne bli et tema i leverandørens kontrakter med underleverandørene. Leverandøren må da være oppmerksom på om underleverandøren har varslet i tide, og hva konsekvensene av et uteblitt varsel er. Deretter må kontrakten undersøkes for å avklare hvilke krav leverandøren har som følge av underleverandørens forsinkelser.