Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
Ingen resultater
Vis alle resultater
Hjem Kontrakter

Eidesvik Offshore og Agalas med havvind- og subseaavtale

2 min lesetid
19 februar 2024

Eidesvik Offshore og Agalas skal bygge et nytt konstruksjonsfartøy for subsea- og havvind. Selskapene har også fått opsjoner for ytterligere fire fartøy.

CEO i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo og CEO i Agalas, Mats Nygaard Johnsen inngår partnerskap for å bygge verdens første metanol-drevne fartøy for subsea og offshore vind markedene.

Eidesvik Offshore skal bygge verdens første metanol-drevne fartøy for subsea og offshore vind. Eidesvik Offshore inngår partnerskap med det nordnorske selskapet Agalas for å bygge et konstruksjonsfartøy (CSV) designet for å utføre operasjoner for subsea og offshore vind markedene. Utstyrt med dual fuel metanolmotorer og et batterihybridsystem vil fartøyet ifølge selskapene bli verdens mest miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder.

Fartøyet vil eies av selskapet Eidsvik Agalas AS, der Eidesvik har en majoritetsandel på 50,1 prosent. De resterende aksjene vil eies av Agalas. Full drift av fartøyet, inkludert besetning, vil bli levert av Eidesvik. I tillegg har Eidesvik Agalas AS har fått opsjoner for ytterligere fire fartøy.

Tre til femårs-kontrakt med Reach Subsea

Fartøyets fremdriftssystem vil bestå av et batteri-hybridsystem og motorer som kan operere på både metanol og diesel.

Fartøyet skal bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia med levering tidlig i 2026. Det nye fartøyet vil være utstyrt for inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR). Ved levering vil det gå inn på en 3 til 5-årskontrakt med Reach Subsea.

– Det nye tilskuddet til Eidesviks flåte passer perfekt med selskapets strategi, som er basert på bærekraftige skipsløsninger og langsiktige partnerskap med våre kunder. Det allsidige fartøyet er designet for å møte behovene til både olje- og gassnæringen og offshore vind-industrien. Denne fleksibiliteten øker vår konkurranseevne i framtidens energimiks, sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo.

Tror på vekst innen havvind

Eidesvik og Agalas sier timingen for fartøyet er utmerket, ettersom etterspørselen etter fartøyer i subsea-markedet er i ferd med å overgå tilbudet. Selskapene forventer også betydelig vekst innen havvind dette tiåret.

– Ved å samarbeide med Eidesvik på denne muligheten kombinerer vi styrkene til to norske rederier og skaper et verdensledende fartøy som integrerer funksjonalitet, grønn teknologi og svært dyktige personell, sier Mats Nygaard Johnsen, administrerende direktør i Agalas.

Utviklingen har skjedd sammen med skipsdesigner NSK Ship Design. Fartøyet måler 99,9 meter i total lengde med en bredde på 21 meter, og har plass til 100 personer. Utstyrt med en 150 tonns bølgekompenserende (AHC) kran og et romslig dekkareal på omtrent 900 kvadratmeter, egner det seg svært godt for å utføre IMR- og konstruksjonsarbeid.

Ocean24 redaksjonen

Stikkord: AgalasEidesvik OffshoreNSK Ship DesignReach SubseaSefine Shipyard

Tips redaksjonen. Vet du om noe som har skjedd som vi burde skrive om? Er det noe vi burde undersøke nærmere? Send oss melding på redaksjonen@ocean24.no.

logoStillinger
Elektriker – Rotasjon og sporadisk – onshore
Elektriker - Rotasjon og sporadisk - onshore
Elektriker/Automatiker – sporadisk offshore
Elektriker/Automatiker - sporadisk offshore
Operatør sporadisk rotasjon offshore
Operatører Offshore

RelaterteSaker

En av to bøyer som har ligget på Sørlige Nordsjø II for å samle inn kritiske data til Norges første havvindpark.
Foto: Ventyr

TGS tildelt kontrakt for geofysisk under...

Havvind
4 juli
4 juli 2025
Her er en tilsvarende vindturbin (GE Haliade turbin) bygget på land i Rotterdam. Vindmøllen som skal settes opp på industriområdet i Gulen vil se lik ut, men bli enda kraftigere. GE Vernova GE Vernova

NVE gir tillatelse til å bygge testturb...

Havvind
3 juli
3 juli 2025
DNO
Foto: DNO.no

DNO sikrer milliardavtale

Kontrakter
2 juli
2 juli 2025

Gratis nyhetsbrev fra Ocean24

Få gratis oversikt og meldinger om de viktigste nyhetene i bransjen.
[ms-form id=1]

Ocean24 skal være det ledende, daglige nyhetsorganet der man holder seg oppdatert for bedrifter og institusjoner som jobber innen bærekraftig energiutvikling på og relatert til havet.

ABONNER PÅ NYHETSBREV

[ms-form id=1]

OM OSS

Annonseinformasjon

Nyhetsbrev

Om Ocean24

Tips redaksjonen

Salg
Henrik Svanæs, Salgssjef
Mobil: 48 29 83 67
E-post: henrik@ocean24.no

  • Privacy
  • Terms

© 2022 Ocean24 AS. All rights reserved

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Nyheter
    • Havvind
    • Olje og Gass
    • Karbonfangst og lagring
    • Solenergi
    • Debatt
    • Kontrakter
    • Investeringer
    • Batteri
    • Politikk
    • Landvind
    • IT/digitalisering
  • Kronikk/kommentarer
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev

© 2022 Ocean24 AS. , All rights reserved