Hydrogenprodusenten GreenH har signert en kontrakt som omfatter 15 års leveranseavtale på hydrogen til Lofoten-ferjene.
I dag er det ingen som driver storskalaproduksjon av grønt og rent hydrogen i Norge. Nå har fergerederiet Torghatten Nord signert avtale om leveranse av grønt hydrogen med hydrogenprodusenten GreenH som strekker seg fra 2025 til 2040. Fergene skal bunkre hydrogen fra GreenHs planlagte anlegg på Langstranda i Bodø, går GreenH videre i arbeidet med å etablere anlegget.
– Vil bidra til å bygge opp kompetanse og industri
Anlegget vil ha en kapasitet på 6-10 tonn hydrogen per dag, og omfatte anlegg for salg og distribusjon av oksygen samt utveksling av varme til fjernvarmenettet, ifølge en pressemelding fra GreenH.
Investeringskostnaden på fabrikkanlegget vil bli opp mot en milliard kroner, og vil direkte og indirekte skape 10-30 arbeidsplasser. GreenH mener det planlagte anlegget i Bodø vil ha store positive ringvirkninger for byen, også utover direkte investeringer og arbeidsplasser.
– Nå er det klart at vi skal bygge et av de største og første hydrogenanleggene i Europa på Langstranda i Bodø. Dette er svært gode nyheter for grønn transport i Nord-Norge, og det vil bety mye for Bodø spesielt. Fabrikken vil bidra til å bygge opp kompetanse og industri som er helt i førersetet internasjonalt, og det vil føre til arbeidsplasser og verdiskapning for Bodø, sier administrerende direktør i GreenH, Morten Solberg Watle.
Hydrogenet som skal produseres, samt varmen og oksygenet som blir til overs, kan brukes også til andre formål enn fergedrift.
– Et hydrogenanlegg i vår skala gjør Bodø svært interessant som testbase for fremtidens grønne luftfart. At det blir store mengder oksygen tilgjengelig er verdifullt for oppdrettsnæringen, og vi planlegger utveksling av varme til fjernvarmenett i samarbeid med Bodø Energi og varme, sier Watle.