Til høsten tilbyr UiS et nyutviklet tverrfaglig emne i bærekraft og grønn omstilling til alle bachelorstudenter, uansett studieprogram.
Etter ett års arbeid har Universitetet i Stavanger nådd en milepæl.
– Jeg er stolt over at UiS nå kan tilby et nyutviklet, tverrfaglig emne i bærekraft og grønn omstilling til bachelorstudenter i alle studieprogram på alle våre fakultet. Dette er i tråd med vår strategi og ikke minst blir dette etterspurt av Kompetansebehovsutvalget som la fram sin rapport tidligere i denne uken, sier Klaus Mohn, rektor ved UiS.
Målet med emnet er at studentene skal få økt tverrfaglig miljøbevissthet og oppøves i grønt medborgerskap.
Studentene skal utvikle kritisk og skapende tenkning og tilegne seg verktøy for å bidra til bærekraftig utvikling og knytte teoretisk kunnskap til reelle samfunnsutfordringer.
Studieemnet tar opp i seg både teknologiske, økonomiske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver.
Alle studenter, uansett studieprogram, som har lagt første del i en bachelor bak seg, kan søke.
Tverrfaglig og for alle
Grønn omstilling står sentralt i strategien til UiS. Emnet som nå tilbys er unikt i sektoren ved at:
- teknologiske, økonomiske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske perspektiver er inkludert i bærekraft-emnet, som er utviklet av fagfolk fra fire forskjellige fakultet
- forskere og fagpersoner fra fire ulike fakultet skal undervise i emnet: Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet og Handelshøgskolen UiS
- emnet kan tas av alle bachelorstudenter på alle studieprogrammer uansett fakultet
Ved andre universitet tilbys flere bærekraft-emner på bachelornivå, men ingen enkeltemner framstår som like tverrfaglige og brede samtidig som de er tilgjengelig for absolutt alle bachelorstudenter, uten at noen har fortrinnsrett.
Ved UiS jobbes det videre med et tverrfaglig masteremne i bærekraft etter samme flerfaglige lest som dette nye bacheloremnet i bærekraft og grønn omstilling.
Fra før har UiS et tverrfaglig masterprogram Energi, miljø og samfunn som tar utgangspunkt i Parisavtalen og FNs bærekraftmål og utfordringene knyttet til å realisere disse målsettingene, med spesielt vekt på energiutfordringene.
Skal løse reelle samfunnsproblemer
Gjennom utfordringsbaserte oppgaver får studentene virkelige problemer å hanskes med.
Emnet skal gi økt tverrfaglig miljøbevissthet. Særlig skal studentene øve opp evnen til dialog med studenter fra andre fag, og få erfaring med at løsninger på store problemer krever kunnskap fra flere felt.
– Bærekraft og grønn omstilling påvirker alle aspekter av samfunnet – nasjonalt så vel som globalt. Studenter fra ulike disipliner trenger alle å forstå hva bærekraft innebærer og hvordan det krysser deres eget fagfelt, forklarer Andra Riandita ved Handelshøgskolen UiS.
Hun har fått ansvar for emnet som søker å samle studenter fra ulike fakultet.
– Ved å ta dette kurset vil studentene tilegne seg verdifull kunnskap og ferdigheter de kan bruke til å løse reelle samfunnsutfordringer og slik bli i stand til å ta en aktiv rolle i å fremme den grønne omstillingen, påpeker Riandita.
Alle skal bo i et grønt samfunn
– Det er viktig at studenter fra alle fagretninger kan ta dette emnet rett og slett fordi vi skal alle være innbyggere i et samfunn som stadig skal bli grønnere, forklarer førsteamanuensis i samfunnsvitenskap Jens Kaae Fisker.
Han har utviklet emnet blant annet i samarbeid med førsteamanuensis Anders Riel Müller ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultetet og førsteamanuensis Jonas Fossli Gjersø ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Alle skal undervise i emnet.
– Vi legger opp til at studentene får reflektere over egen rolle i det grønne skiftet og hvordan de kan utøve bærekraftig nytenkning i eget fag og i et framtidig yrke og som medborgere, forklarer Anders Riel Müller.
– Grønt medborgerskap vil si at man aktivt deltar i demokratiet og er en engasjert deltaker i samfunnet man er en del av. Studentene lærer ikke bare noe de skal bruke i studiet og i yrkeslivet, de lærer faktisk noe de skal bruke i hverdagen også, sier Kaae Fisker.
Grønn dannelse og grønt medborgerskap
Emnet er laget ut fra grunntanken om at studentene skal utvikle kritisk tenkning og grønn dannelse.
– Studentene skal forstå hvilket samfunn de skal virke i og forstå hva bærekraftig livsstil egentlig innebærer – både fra et samfunnsperspektiv, men også fra et individ-perspektiv, forklarer Kaae Fisker.
Studentene skal få en grunnleggende forståelse for at vi faktisk må endre på ting, og de skal få kunnskap om hvordan de på ulike måter kan være med på å endre samfunnet – og ulike måter å organisere samfunnet på.
Tanken om at naturen eksisterer for menneskets skyld, blir utfordret i undervisningen. Det samme blir ideen om at det å redusere CO2 er den eneste løsningen.
– Vindmøllene på Fosen er ett av mange eksempler på at industrien har trumfet naturmangfold og urfolksrettigheter – noe som skaper mye engasjement og motstand, forklarer Kaae Fisker, som legger til at studiet handler mye om å forstå kompleksiteten i utfordringene og løsningene knyttet til grønn omstilling.
Oppøves i kritisk tenkning
– Studentene skal lære at det eksisterer mange ulike måter å løse et problem på, og at de også må være kritiske til løsningene som politikere, industri og interessegrupper bringer inn, påpeker Riel Müller og legger til:
– Vi vil lære studentene at de må være kritiske til for eksempel el-bilsatsningen, elektrifisering av sokkelen og karbonfangst og -lagring. De må spørre: Kan dette være hele løsningen? Kanskje er det andre løsninger og kanskje fins det ikke-teknologiske løsninger også?
– Mulighetsrommet er større enn det man først tenker. Vi har laget et emne som søker å utvide studentenes horisont med tanke på hva som er mulig, legger Kaae Fisker til.
I siste del av emnet skal studentene reflektere over sitt eget fags bidrag til løsninger og deres egen rolle som aktør i det grønne skiftet.
– Ingen enkeltpersoner har hele løsningen alene. Alle har litt av løsningen, påpeker Kaae Fisker.