Equinor tildeler seks forsyningskontrakter på til sammen 2,5 milliarder kroner.
![Island Clipper](https://b2832641.smushcdn.com/2832641/wp-content/uploads/2022/10/Island-Clipper-1024x445.jpg?lossy=1&strip=1&webp=1)
De seks forsyningsfartøyene vil bli drevet av Simon Møkster Shipping AS, Island Offshore Management AS, Eidesvik AS, Remøy Shipping AS og P/F Skansi Offshore.
Kontraktene trer i kraft innen utgangen av 2022, og har en kontraktsperiode på tre år pluss tre ettårige opsjoner. Fartøyene skal bidra i Equinors virksomhet på norsk sokkel.
Island Clipper til Hywind
I tillegg har Equinor forlenget en kontrakt med Island Offshore Shipholding LP for fire år, for Island Clipper, et forsyningsfartøy som i tillegg har en gangbro. Island Clipper har tidligere vært brukt på Oseberg-feltet, og skal etter planen også benyttes på Hywind Tampen havvindpark.
Amoniakk-prosjekt
Som en del av avtalen er det inngått en felles forpliktelse om å se nærmere på muligheter for å modifisere fartøyene Island Crusader og Kongsborg, slik at de kan gå på ammoniakk.
Dette vil bli gjort i to forskjellige prosjekter, som vil involvere en rekke underleverandører i hele den maritime industrien. Det overordnede målet er å redusere CO2-utslippene med inntil 90 prosent ved bruk av ammoniakk. Alle seks fartøyene har fått, eller vil få, installert batteri for hybrid batteridrift.
Involverte fartøyer, eiere og drift:
- Island Crusader, Island Offshore VIII KS, Island Offshore Management AS
- Stril Luna, Simon Møkster Rederi AS, Simon Møkster Shipping AS
- Stril Mar, Simon Møkster Rederi AS, Simon Møkster Shipping AS
- Rem Hrist, Etta Shipowning Ltd, Remøy Shipping AS
- Kongsborg, Skansi Ship Invest P/F, P/F Skansi Offshore
- Viking Avant, Eidesvik MPSV AS, Eidesvik AS