Horisont Energi har inngått en opsjonsavtale med Haugaland Næringspark om å legge den landbaserte CO2-terminalen for karbonfangst og lagringsprosjektet Errai til Gismarvik i Rogaland, hvor Haugaland Næringspark har et av Norges største industriområder.
CO2-terminalen skal ta imot CO2 fra både europeiske og norske kunder, inkludert fra den planlagte CO2-utskipningsterminalen i Rotterdam havn.
Errai er det første kommersielle CO2-lagringsprosjektet i Norge, og kan få en stor betydning for utviklingen av karbonmarkedet i Europa. Prosjektet er et samarbeid mellom Horisont Energi og Neptune Energy.
– Vi er glade for Ã¥ kunne annonsere denne avtalen med Haugaland Næringspark etter en grundig prosess for Ã¥ finne en passende tomt for dette store karbonfangst- og lagringsprosjektet. Dette er et spennende bidrag i utviklingen av ny, grønn industri og infrastruktur i Rogaland. Vi ser økende etterspørsel etter CO2-lagring i Norden og i Europa, og vi vil bygge opp en europeisk verdikjede for karbonfangst og -lagring. Det kan spille en nøkkelrolle i overgangen til netto nullutslipp, sier Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen, administrerende direktør i Horisont Energi.
Viktig skritt mot netto nullutslipp
I tillegg til den landbaserte terminalen for mellomlagring av CO2 og kaianlegget vil Errai-prosjektet også omfatte et tilhørende offshore reservoar for permanent lagring av CO2.
– Dette er et viktig skritt for utviklingen av storskala karbonfangst og lagring, og Ã¥pner for en verdikjede som vil kunne bidra til at klimamÃ¥let om netto nullutslipp innen 2050 nÃ¥es. Vi ser frem til Ã¥ utnytte kompetansen vÃ¥r fra olje- og gassvirksomhet i tillegg til den lange globale erfaringen vi har fra karbonfangst og lagring, sier Neptune Energys administrerende direktør i Norge og Storbritannia Odin Estensen
Horisont Energi og Neptune Energy har allerede levert inn søknad til Olje- og energidepartementet om tillatelse av lagring av CO2 i et definert område på norsk sokkel. Det er forventet at Olje- og energidepartementet vil annonsere tildeling av lisens i løpet av første halvår 2023. Prosjektet er planlagt å settes i drift i 2026.