Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
Ingen resultater
Vis alle resultater
Hjem Grønn maritim

Satser på grønn maritim drivstoffproduksjon i Tromsø

4 min lesetid
7 desember 2022

Troms Kraft AS, Magnora ASA og Prime Capital har gått sammen om å etablere selskapet Neptun Tromsø AS.

Regjeringen ønsker å halvere utslippene fra skipsfarten innen 2030. Neptun Tromsø AS vil være et viktig bidrag i den grønne omstillingen, med mål om fullskala hydrogen- og ammoniakkproduksjon på Grøtsund i Tromsø innen 2026.

Neptun Tromsø AS skal produsere grønn ammoniakk fra lokal fornybar kraft. Ammoniakken vil brukes som grønt drivstoff i maritim sektor.

– Dette gir oss muligheten til å ta en større rolle i det grønne skiftet og være en døråpner for omstilling av maritim sektor, sier Erling Dalberg, konserndirektør marked og teknologi i Troms Kraft.

Tromsø er det viktigste logistikknutepunktet i Nord-Norge for landbasert transport, fiskeri og annen maritim industri. Med mer enn 3000 fiskebåtanløp per år er Tromsø en av de største fiskerihavnene i Norge, i tillegg til å være en populær cruisedestinasjon. Regionen har et overskudd av fornybar kraft fra vann- og vindkraft, noe som gjør den attraktiv for grønn drivstoffproduksjon.

En viktig brikke i omstillingsarbeidet

Det er syv år til 2030, året hvor regjeringen har som mål at utslippene fra innenriks sjøfart og fiske er halvert. Neptun Tromsø AS er tydelige på at løsningen ikke utelukkende er batterielektriske båter, til det er en stor del av maritim sektor for energikrevende og er avhengig av å kunne operere opptil flere uker på sjøen.

Espen Erdal, VP Forretningsutvikling i Magnora ASA

– Her kommer hydrogen og ammoniakk inn som en grønn løsning som vil bidra til å redusere utslippene fra næringen betraktelig. Hydrogen eller derivater som ammoniakk produsert på fornybar elektrisk kraft er totalt utslippsfri. Det handler om å endre distribusjonsformen av energi til noe som kan brukes av maritim sektor, sier Espen Erdal, VP Forretningsutvikling i Magnora ASA.

Magnora får 73 millioner når denne forlater Kina: «Vi bruker sorte penger til grønne prosjekter»

Prosjektet sikter på investeringsbeslutning i første halvdel av 2024, og deretter være i drift innen 2026. I fase 1 er planen å produsere 20.000-35.000 tonn ammoniakk årlig, i fase 2 skal det produseres rundt 70.000 tonn ammoniakk. Omstillingstakten i sektoren vil være avgjørende for produksjonsmengden.

– Hvis vi produserer 25.000 tonn ammoniakk per år som erstatning for diesel, så sparer vi ca. 50.000 tonn CO2 i året, hvilket utgjør 1/5 av Tromsø sitt totale utslipp og nesten hele utslippet til veitrafikken i Tromsø kommune alene, sier Stephan Klepsland, styremedlem i Prime Green Energy Holding Norway AS, et datterselskap av Prime Green Energy Infrastructure Fund, et fond forvaltet av Prime Capital AG.

Allerede tegnet intensjonsavtale

Posten/Bring og Marine Supply er fremoverlente i omstillingsarbeidet og var tidlig inne i prosjektet med en intensjonsavtale for deres nye fartøy, MS Norbjørn, som skal utstyres med en ny generasjon ammoniakk- og diesel dual-fuel motor, for containerfrakt mellom Tromsø og Longyearbyen.

– Det er avgjørende at vi har sentrale steder å fylle grønt drivstoff, så vi er svært positive til at det nå blir ammoniakkproduksjon i Tromsø. Dette prosjektet har stor betydning for vår evne til å lykkes med utslippskutt, sier Torstein Stormo, regiondirektør i Posten/Bring.

Optimal lokasjon på Grøtsund like utenfor Tromsø

Tromsø Havn eier og drifter industri- og havneområdet, og har vært en sentral deltaker i prosjektet fra starten av. Området ligger strategisk plassert nær Nord-Norges største by og ligger nært

sjøtransportens «E6». Her er det allerede etablert en dypvannskai med god avstand til bebyggelse og god kapasitet i strømnettet.

– Grøtsund har gode forutsetninger for produksjon og bunkring av grønt drivstoff. Med dette initiativet tar Tromsø en betydelig posisjon for å sikre at den maritime næringen skal lykkes med omstillingen til et lavutslippssamfunn, sier Jørn Even Hansen, havnedirektør Tromsø Havn.

Fakta om Neptun Tromsø AS:

  • Selskapet ble stiftet i oktober i år og eies av Troms Kraft AS, Magnora ASA og Prime Green Energy Holding Norway AS.
  • Andre partnere i prosjektet er Tromsø Havn, Arva, Fjuel og UiT.
  • Den karbonfrie ammoniakken produseres ved å fange nitrogen fra luften og kombinere det med grønt hydrogen. Energien som brukes i produksjonsprosessene for hydrogen (H2) og ammoniakk (NH3) leveres fra regionale vann- og vindkraftverk som gir pålitelig fornybar og ren energi.
  • Potensielle sekundærprodukter fra produksjonen er spillvarme, oksygen og nettstabilisering. Prosjektet jobber aktivt med lokale aktører for å oppnå synergier, som f.eks. nye aktører innen landbasert oppdrett, som uttrykker stor interesse for oksygenleveranser.

Ocean24 redaksjonen

Stikkord: MagnoraPrime CapitalTroms Kraft AS

Tips redaksjonen. Vet du om noe som har skjedd som vi burde skrive om? Er det noe vi burde undersøke nærmere? Send oss melding på redaksjonen@ocean24.no.

logoStillinger

For kunde innen oljeservice søker vi Mudingeniører
Sveiser – Rotasjon on- og offshore
Sveiser - Gyldig Sveisesertifikat
Elektriker – Onshore rotasjon
Elektriker

RelaterteSaker

Gunnar Birkeland, administrerende direktør i Source Galileo Norge.
Foto: Grethe Nygaard / Source Galileo Norge

Melkøya-debatten: – Vårt havvindpros...

Havvind
24 mars
24 mars 2025
Kjell Giæver, direktør AEP
Foto: Marthe Nyvoll

Ny konferanse i nord: – Mer kraftprodu...

Nyheter
17 mars
17 mars 2025
Barents Blue
Illustrasjon: Horisont Energi

Fertiberia trekker seg fra Barents Blue

Nyheter
14 februar
14 februar 2025

Gratis nyhetsbrev fra Ocean24

Få gratis oversikt og meldinger om de viktigste nyhetene i bransjen.
[ms-form id=1]

Ocean24 skal være det ledende, daglige nyhetsorganet der man holder seg oppdatert for bedrifter og institusjoner som jobber innen bærekraftig energiutvikling på og relatert til havet.

ABONNER PÅ NYHETSBREV

[ms-form id=1]

OM OSS

Annonseinformasjon

Nyhetsbrev

Om Ocean24

Tips redaksjonen

Salg
Henrik Svanæs, Salgssjef
Mobil: 48 29 83 67
E-post: henrik@ocean24.no

  • Privacy
  • Terms

© 2022 Ocean24 AS. All rights reserved

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Nyheter
    • Havvind
    • Olje og Gass
    • Karbonfangst og lagring
    • Solenergi
    • Debatt
    • Kontrakter
    • Investeringer
    • Batteri
    • Politikk
    • Landvind
    • IT/digitalisering
  • Kronikk/kommentarer
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev

© 2022 Ocean24 AS. , All rights reserved