Fem prosjekter som i fjor fikk tildeling fra Enova til hydrogenproduksjon skal bygges.

Høsten 2024 tildelte Enova 777 millioner kroner til fem produksjonsanlegg for hydrogen. Nå har alle aktørene bekreftet at de har tatt investeringsbeslutning, som betyr at de går videre med bygging.
Prosjektene vil bidra til å gjøre hydrogen tilgjengelig som drivstoff for maritim sektor i Norge, og dermed demonstrere hydrogen som klimaløsning i maritim sektor.
I tillegg vil prosjektene legge grunnlaget for betydelige utslippskutt.
Nettverk langs kysten
Anleggene blir del av et nettverk for produksjon og bunkring av hydrogen, som vil strekke seg langs hele kysten, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord. Denne utviklingen vil gjøre det enklere for rederier å velge nullutslippsløsninger, og kan redusere utslippene i maritim sektor med opptil 200 000 tonn CO₂ årlig.
Det tilsvarer rundt 5 prosent av utslippene fra norsk sjøfart og fiskeri.
Hydrogen og ammoniakk regnes som noen av de mest lovende drivstoffene for fremtidens skipsfart.
Målet med Enovas støtte er å demonstrere den første fungerende verdikjeden for hydrogen som drivstoff i maritim sektor i Norge. Om dette lykkes vil satsingen virke som et springbrett for videre utvikling og omstilling av maritim sektor i Norge, og kan skape ringvirkninger også globalt.
FAKTA: Disse prosjektene realiseres
- Slagentangen, Vestfold: GreenH i samarbeid med Grieg New Energy og Esso Norge. Støttebeløp: 144,11 millioner kroner.
- Egersund, Rogaland: Kaupanes Hydrogen (Hydrogen Solutions, Dalane Energi, Eigersund Næring og Havn). Støttebeløp: 206 millioner kroner.
- Florø, Vestland: HyFuel (Hydrogen Solutions, Fjord Base, Sogn og Fjordane Energi). Støttebeløp: 180 millioner kroner.
- Kristiansund, Møre og Romsdal: GreenH. Støttebeløp: 118,66 millioner kroner
- Kristiansand, Agder: Greenstat, dette prosjektet fikk støtte fra Enova i 2022 og er alt under bygging. Støttebeløp: 148 millioner kroner.
- Bodø, Nordland: GreenH. Støttebeløp: 128,65 millioner kroner.
Vil gjøre hydrogen mer tilgjengelig
– Dette markerer en viktig milepæl for norsk hydrogensatsing, sier Sigmund Ø. Størset, målansvarlig for hydrogen og ammoniakk i Enova.
– Når prosjektene nå går fra planlegging til bygging, tar vi et stort steg mot å gjøre hydrogen til et tilgjengelig drivstoff og et reelt alternativ for sjøfarten i Norge, fortsetter han.
Milepælen er likevel bare ett skritt på veien mot målet om å demonstrere hele verdikjeden for hydrogen i maritim sektor.
– Nå gjelder det å holde trykket oppe og bygge skip som kan bruke hydrogen som drivstoff. Enova har satset særskilt på dette de siste tre årene og tar nå nye grep, sier Elin Ulstad Stokland, målansvarlig for maritim transport i Enova.
– Til nå har vi støttet skip som kan seile helt utslippsfritt med hydrogen eller ammoniakk. Men fra neste år, åpner vi også for ombygging av eksisterende skip som i hovedsak skal gå på hydrogen og ammoniakk, i tillegg til diesel. Målet er å få med flere på omstillingen og gjøre det enklere å demonstrere teknologiene, sier hun.
I tillegg forlenges muligheten til å søke på Enovas støtteprogrammer for hydrogen og ammoniakk i fartøy, frem til 2028.
Ammoniakk står for tur
Enovas satsing skal også bidra til å etablere fungerende verdikjeder for ammoniakk som drivstoff, en like viktig klimaløsning for skipsfarten.
I oktober gikk fristen ut for å søke støtte til bygging av bunkringsanlegg for ammoniakk. Disse anleggene skal legge grunnlaget for et første nettverk som gjør ammoniakk tilgjengelig for sjøfarten langs kysten.
Enova behandler nå søknadene og arbeider for å kunne offentliggjøre resultatene av konkurransen innen nyttår.



