En brann i høyspenningsrommet på Sleipner B i oktober i fjor har avdekket syv regelverksbrudd. Equinor har fått pålegg om å rette opp i manglene.

Det begynte å brenne i høyspenningsrommet på Equinors Sleipner B-plattform 22. oktober 2024. Havindustritilsynet har nå avsluttet granskingen og funnet alvorlige brudd på regelverket.
Da brannen oppsto var det ingen personer om bord på den fjernstyrtе plattformen. Hendelsen ble håndtert av beredskapsledelsen på Sleipner A.
Ny røykutvikling
Etter at første røykalarm gikk klokken 04:35, ble et lag på syv personer sendt fra Sleipner A til Sleipner B for å undersøke situasjonen. Granskingen viser at det var mye oppmerksomhet mot at Sleipner B snart var tom for strøm, og at dette påvirket handlingene som ble tatt.
Da laget forsøkte å gjenopprette strømforsyningen, oppstod det ny røykutvikling. Den siste røykobservasjonen var cirka 13 timer etter første røykdeteksjon.
Utstyret som brant var en Variable Speed Drive (VSD) som regulerer turtallet til den elektriske motoren som driver eksportgasskompressoren.
Usikker årsak
Havindustritilsynet kan ikke si med sikkerhet hva som var den direkte årsaken til brannen. Den mest sannsynlige årsaken var en elektrisk feil i VSD. Tilsynet antar at brannen utviklet seg fordi to branndører inn til høyspenningsrommet ble åpnet for utluftning, og/eller fordi spenningen fra Sleipner A ble lagt inn igjen.
Granskingen identifiserte syv avvik, blant annet mangelfull styring av risiko og tekniske løsninger, mangler ved håndtering av fare- og ulykkessituasjoner, og mangelfulle treninger og øvelser.
Equinor har fått pålegg om å gjennomgå rutiner for beslutningsprosesser og sikre tilstrekkelig innretningsspesifikk trening av personell. Fristene er henholdsvis 31. mars 2026 og 31. desember 2025.