Aluminium fra den nedlagte Gyda-plattformen i Nordsjøen har fått nytt liv som gangbro i Trondheim. Hangarbrua er bygget helt av resirkulert aluminium og åpnet 30. september.

Statens vegvesen åpnet en ny gangbro i Trondheim som er bygget av aluminium fra Gyda-plattformen, som var i drift i Nordsjøen fra 1990 til 2021, ifølge Hydro. Dette er den første aluminiumsbroen bygget i Norge siden 1995.
Hydro, som resirkulerte aluminiumet og produserte nye profiler til broen, skriver i en artikkel på sine nettsider at Hangarbrua er 55 meter lang, ni meter bred og veier 60 tonn. Broen er en nettverksbue-bro konstruert helt av resirkulert aluminium. Den relativt lave vekten gjorde det mulig å montere broen på land før den ble løftet på plass.
– 70 prosent lavere utslipp
En livssyklusanalyse utført av COWI viser at bruk av resirkulert aluminium skal redusere CO2-utslipp med 70 prosent sammenlignet med et rustfritt stål-alternativ, inkludert resirkuleringspotensial etter endt levetid.
– Dette prosjektet viser hvordan aluminium kan være et nøkkelmateriale for fremtidens broer og er et bevis på innovasjonen og samarbeidet til alle partnerne som er involvert, forteller Trond Furu, visepresident for forskning og innovasjon i Hydro, i artikkelen på Hydros nettsider.
Fra plattform til bro

Foto: Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen
Brodekket er laget av 20 tonn aluminium fra Gyda-plattformen. Etter at Aker Solutions demonterte plattformen, sorterte Stena Recycling aluminiumsskrapet før det ble levert til Hydro.
Hydro resirkulerte aluminiumet og produserte nye ekstruderte profiler til broen ved sine anlegg i Sverige. Broelementene ble deretter levert til Leirvik for endelig montering.
– Vår langvarige kunde Leirvik så muligheten til å gjenbruke det gamle aluminiumet til broprosjektet, så vi hoppet på det og transporterte skrapet til vårt resirkuleringsanlegg i Sverige. Etter å ha omsmeltet aluminiumet produserte vi nye profiler til broen. Partnerskap er nøkkelen til sirkulæritet, sier Thomas B. Svendsen, leder for forretningsutvikling og bærekraft i Hydro Extrusions.
Pilotprosjekt
Statens vegvesen bestilte broen som et pilotprosjekt for å få verdifull erfaring med fremtidige aluminiumskonstruksjoner. Broen er bygget av Leirvik, som har omfattende erfaring med å bygge store aluminiumskonstruksjoner for offshore-anvendelser.
På grunn av aluminiums naturlige korrosjonsbestandighet og holdbarhet forventes broen å kreve minimalt vedlikehold over levetiden. Broen er utstyrt med sensorer for å overvåke strukturell oppførsel, og dataene skal bidra til å forbedre forståelsen av aluminium som strukturelt materiale.