En analyse fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med CDP, avslører at utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp (Scope 1 og 2). Til tross for dette har kun 15 prosent av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.

Rapporten, som bærer tittelen Scope 3 Upstream: Big Challenges, Simple Remedies (ekstern lenke), peker pÃ¥ at selskaper og investorer mÃ¥ ta større ansvar for Ã¥ redusere utslippene i hele verdikjeden. Utslippene fra leverandørkjeden er ikke bare en klimautfordring, men representerer ogsÃ¥ en betydelig økonomisk risiko. Det anslÃ¥s at de rapporterte utslippene fra bare produksjons-, detaljhandels- og materialsektorene i 2023 alene innebærer et karbonansvar pÃ¥ over 335 milliarder dollar, om man legger IMFs foreslÃ¥tte karbonpris for 2030 pÃ¥ 75 dollar per tonn til grunn.Â
Det er verdt å merke seg at utslippene fra leverandørkjeden i disse tre sektorene er 1,4 ganger større enn de totale CO2-utslippene i EU i 2022. Dette viser tydelig hvor stort omfanget av utslipp fra globale verdikjeder er, og hvor viktig det er for selskaper å sette mål for å redusere disse utslippene.
– For selskaper, ogsÃ¥ i Norge, er det avgjørende Ã¥ integrere en intern karbonpris i beslutningsprosesser. Dette ikke bare for Ã¥ sikre bærekraft, men ogsÃ¥ for Ã¥ unngÃ¥ fremtidige økonomiske tap. Ã… ignorere disse utslippene kan føre til betydelige kostnader i form av tapte markedsandeler og økt regulatorisk press, sier Robert Hjorth, Managing Director og Partner (MDP) i BCG Norge.
Bærekraftige styrer og leverandørengasjement
Et av hovedfunnene i rapporten er viktigheten av Ã¥ ha klimakompetente styrer som kan drive frem nødvendige tiltak. Selskaper med styrer som har klimakompetanse, er nesten fem ganger mer trolige til Ã¥ sette mÃ¥l for Scope 3-utslipp. Likevel har bare én av tre selskaper i CDPs utvalg et slikt styre.Â
Christian Haslestad, også Managing Director og Partner i BCG Norge, legger til at selskaper som ikke engasjerer sine leverandører i klimaspørsmål, vil måtte redusere sine utslipp raskere og står overfor større risiko i leverandørkjeden.
– Det er derfor viktigere enn noensinne at norske bedrifter samarbeider tett med sine leverandører for Ã¥ sette ambisiøse, men realistiske mÃ¥l for utslippsreduksjoner, sier Haslestad.
Enklere løsninger på store utfordringer
Til tross for de store utfordringene som følger med Scope 3-utslipp, viser rapporten at noen av løsningene kan være forholdsvis enkle Ã¥ implementere. Økt leverandørengasjement, bruk av intern karbonprising, og oppbygging av klimakompetanse i styrene er nøkkeltiltak som kan ha en betydelig effekt.Â
Â
Rapporten bygger på svar fra CDP sitt klimaskjema fra 2023, der over 23 000 selskaper fra hele verden rapporterte om sine utslipp, spesielt knyttet til leverandørkjeden (Scope 3). Rundt 34 % av respondentene er fra Europa, 33 % fra Asia og Stillehavsregionen, og 22 % fra Nord-Amerika. De resterende respondentene er fra Sør-Amerika og andre regioner.