Etter at GoliatVIND har hentet inn vinnertilbud på flytere, marine operasjoner og turbinleveranser, står alt klart til å realiseres. Men uten konsesjon – og uten signaler om når NVE vil fatte et vedtak – står prosjektet i ventemodus, og tilbudene fra leverandørene begynner å bli gamle.

I første kvartal av 2025 avsluttet Energidepartementet høringsrunden for konsesjonssøknaden til GoliatVIND, der 31 innspill fra myndigheter, næringsliv, fiskeriorganisasjoner og miljøaktører pekte på prosjektets betydning for kraftsituasjonen i Nord-Norge og utviklingen av flytende havvindteknologi. Et halvt år senere avventer GoliatVIND – et samarbeid mellom Source Galileo, Odfjell Oceanwind, Kansai Electric Power og ENEOS Renewable Energy – fortsatt konsesjon fra NVE.
– Den store utfordringen er at vi får ingen estimater på hvor lang behandlingstiden fra NVE er, og Energidepartementet vil heller ikke gi en tidsfrist til NVE. Det er krevende, for vi må ha konsesjon før vi kan gå videre med de andre arbeidspakkene, forklarer Gunnar Birkeland, CEO i Source Galileo Norge og GoliatVIND AS.
Leverandører klare – men tilbudene er ferskvare

Etter at høringsrunden ble avsluttet i vår, hentet GoliatVIND inn tilbud fra et utvalg leverandører. Prosjektet har mottatt tilbud på både flytere, marine operasjoner og turbinleveranser – men alt står på vent inntil konsesjonen er på plass.
– Tilbudene fra leverandørene har fartøysrater og kapasitet som er avhengig av når prosjektet skal i sjøen. Det er også vanskelig å sikre seg turbiner internasjonalt på flytende prosjekter, og faktisk gjennomføring av prosjekter er derfor avgjørende for å kunne videreføre diskusjonene på turbin-siden, forklarer Birkeland.
Han understreker at å få konsesjon er en svært viktig milepæl for å igangsette forhandlinger med leverandører.
– Disse tilbudene er jo litt ferskvare, og derfor har vi flere ganger prøvd å få en tidsfrist uten å lykkes, sier Birkeland.
– Skal vi lykkes med fornybar energiproduksjon, så må dette endres
Birkeland peker på at mangelen på forutsigbarhet gjør det vanskelig å planlegge fornybare prosjekter.
– Skal vi lykkes med fornybar energiproduksjon i Norge, så må dette endres. Vi kan ikke ha det sånn at store energiprosjekter er uten en forutsigbar tidslinje. Det er helt umulig, fordi det er store organisasjoner som er mobilisert for å gjennomføre sånne prosjekter. Å sette organisasjoner i ventemodus er helt håpløst, mener Birkeland.
Ventetiden har prosjektteamet brukt på å styrke den kommersielle strukturen og se etter kostnadsreduserende tiltak. Japanske partnere fra Kansai og ENEOS har deltatt aktivt i dette arbeidet.
– For flytende havvind er usikkerhet den største kostnadsdriveren. Når leverandører må prise inn risiko, øker totalsummen dramatisk. Vi jobber derfor med kontraktsformer som reduserer usikkerheten og gjør prosjektene mer bankbare. I tillegg bruker vi mye tid på å finne ut hvordan strømmen skal håndteres og selges via en plattform og til land. Dette er ikke gjort før, så det krever litt ekstra tid, sier Birkeland.
Gir ny kraft og aktivitet i nord
Hammerfest kommune, som er vertskap for nettilknytningen, har uttrykt støtte til prosjektet og oppfordrer til at det bygges, driftes og vedlikeholdes lokalt.
– For regionen er prosjektet et viktig bidrag, både i form av kortreist kraft og ny aktivitet. Hammerfest får en kraftkilde som ligger tett på forbruket, og det gir økt beredskap og energisikkerhet. Samtidig får leverandørindustrien nye muligheter og flere bein å stå på, sier Birkeland.
Et læreprosjekt for hele havvindbransjen
Flere sentrale aktører, som Statnett, Lucerna, ZERO, Forbundet Styrke og Norwegian Offshore Wind, har tidligere fremhevet viktigheten av demonstrasjonsprosjekter som GoliatVIND for å skape læring, teknologiutvikling, standardisering og kostnadsreduksjoner før større utbygginger.
Birkeland mener erfaringene fra prosjektet vil bli avgjørende for neste generasjon havvindprosjekter:
– Når vi får de første flytende havvindprosjektene i sjøen, reduserer vi risikoen og kostnadene for de neste. GoliatVIND er et læreprosjekt for hele bransjen – også for myndighetene, som får testet og forbedret konsesjonsprosesser og reguleringer underveis, sier han.
Han understreker at erfaringene vil komme hele havvindsektoren til gode, både nasjonalt og internasjonalt.
– Nå gjenstår én viktig ting før vi kan ta neste steg: et grønt lys fra NVE.
			
		    


