En fersk rapport som avdekker flere svakheter ved bruk av sementert shoe track som brønnintegritetsbarriere. Rapporten samler industriens erfaringer og foreslår tiltak for bedre verifikasjon og sikrere praksis.

Havindustritilsynet (Havtil) har publiserte en rapport som oppsummerer en undersøkelse av påliteligheten til sementert foringsrør sko/flytkrageseksjon, såkalt shoe track, når denne brukes som brønnintegritetsbarriere.
Ifølge Havtil har industrien identifisert et gap i verifikasjonskravene for slik praksis, og flere brønnintegritetshendelser har oppstått der man stolte på sementert shoe track som barriere mot hydrokarboner.
Samler industriens erfaringer
Undersøkelsen er utarbeidet av THREE60 Energy og hadde som mål å samle industrikunnskap om sementert shoe track brukt som brønnintegritetsbarriere for å kunne foreslå en mulig forbedring av verifikasjonskravene, skriver Havtil.
Rapporten gjennomgår industriens historie og større hendelser relatert til brønnintegritet som involverer denne praksisen, og hvilke lærdommer som trekkes fra disse hendelsene.
En kombinasjon av litteraturgjennomgang, casestudieanalyse og ekspertintervjuer er brukt for å beskrive dagens situasjon i industrien og forsøker å indikere kvalifikasjoner til bærekraftige og sikre løsninger.
Tekniske problemer urørt
Arbeidet prøver å forbedre brønnintegritetsvurderinger ved å utfordre eksperter på dagens feltpraksis, ifølge Havtil. Det inkluderer undersøkelser av tekniske problemer som har blitt liggende urørt på grunn av utilstrekkelige tilgjengelige løsninger.
Havtil skriver at en teknisk diskusjon må starte mellom de store aktørene i industrien for å finne en pålitelig og sikker løsning og, mer enn noen gang, unngå nye ulykker som involverer bruk av sementert shoe track som brønnintegritetsbarriere.
– Ved å avdekke fakta prøver denne undersøkelsen å bringe temaet frem i lyset, slik at det ikke blir tatt for gitt. Ved å diskutere tiltak for å redusere risiko viser dette arbeidet at løsninger trolig kan forbedres, skriver Havtil i sin omtale av rapporten.
Rapporten indikerer også teknologier som er tilgjengelige på markedet eller under utvikling, som kan forbedre sikkerheten og påliteligheten til sementert shoe track brukt som brønnintegritetsbarriere.