For Vår Energi handler leverandørsamarbeid om et «evighetsperspektiv». I dette intervjuet med Ocean24 beskriver Torger Rød, COO i Vår Energi, hva som skal til for å vinne kontrakter – og hvordan selskapet velger sine partnere.

På seks år har Vår Energi vokst til å bli en av de ledende aktørene på norsk sokkel. Med rekordhøy produksjon, flere prosjekter i gang, og en tydelig strategi for samarbeid med leverandørindustrien, mener Torger Rød, COO i Vår Energi, at selskapet står sterkere enn noen gang.
Rød forklarer hvordan Vår Energi bygger strategiske partnerskap med leverandørindustrien. Med produksjonsrekord på 400.000 fat per dag og store prosjekter fremover, vurderer selskapet samarbeid ut fra fire hovedkriterier – hvor pris bare er ett av dem.
– Vi liker å si at Vår Energi er et «perfect size company». Det betyr at vi er store nok til å ha forutsigbare planer, og stor aktivitet, men små nok til å være avhengige av godt og tett samarbeid, sier han til Ocean24.
Fire kriterier for samarbeid
Selskapet har etablert strategiske partnerskap med utvalgte leverandører. Ifølge Rød vurderes samarbeid ut fra fire hovedkriterier: strategisk verdi, teknisk kapabilitet, kommersielle vilkår og sikkerhet – inkludert bærekraft.
– I tillegg ser vi etter leverandører som deler våre verdier og ambisjoner, og som kan bidra til å finne gode løsninger. Det er slik vi bygger fremtidig konkurransekraft, sier han.
Med et stramt marked for kapasitet og høye krav til effektivitet, understreker Vår Energi at samarbeid må bygge på mer enn bare pris. Selskapet legger vekt på leverandører som kan være stabile over tid og som bidrar med innovasjon, kostnadseffektivitet og verdiskaping.
Milepæl med 400 000 fat per dag
I august passerte selskapet en milepæl med 400 000 fat oljeekvivalenter per dag i produksjon – tidligere enn planlagt. Det skyldes rask oppstart av Jotun FPSO og gode tall fra Halten Øst i Norskehavet og Johan Castberg i Barentshavet, som begge opereres av Equinor.

– I utgangspunktet skulle vi nå 400 000 fat i løpet av fjerde kvartal. At vi har kommet dit allerede, er et resultat av gode leveranser fra de produserende feltene og en rask, vellykket oppstart av prosjektene vi satte i gang i år – spesielt i sommer. Her har Jotun i Balder-området, som er en del av Balder Future-prosjektet, bidratt solid, sier Rød.
Produksjonsnivået gjør Vår Energi til en av de største produsentene på norsk sokkel, og milepælen på 400.000 fat kom over 1 måned tidligere enn selskapet selv hadde planlagt.
Lokal verdiskapning og felles konkurransekraft
Arbeidet med Jotun FPSO og Balder Future trekkes fram som eksempler på kortreiste prosjekter.

– Tar du en sirkel på ti–tolv kilometer rundt Forus i Stavanger, finner du mange av våre største leverandører. Jeg liker å si at dette er et kortreist prosjekt, og det viser både kompetansen og aktivitetsnivået i regionen, sier han.
Rød påpeker at for Vår Energi handler kortreist utvikling ikke bare om nærhet, men også om å bygge opp under lokal kompetanse og verdiskaping i regionene selskapet er til stede. I tillegg understreker han at suksessen til selskapet henger tett sammen med kompetansen til norsk leverandørindustri.
– Norge har noen av verdens mest kompetente leverandører. Vi er flinke til å bruke ny teknologi, samarbeide og holde et høyt sikkerhetsnivå. Sammen sørger vi for at norsk sokkel står svært sterkt, men vi må hele tiden jobbe for å være konkurransedyktige og ledende som energiregion. Det er her fremtidig samarbeid og evne til å skape verdi blir avgjørende, mener Rød.
Tydelig strategi for videre vekst
Fremover har Vår Energi flere store utviklingsprosjekter i sikte: Goliat i Barentshavet, Vidsyn i Norskehavet og Gjøa Subsea i Nordsjøen. I tillegg arbeides det med videre utvikling i Balder-området.

– Vi har en prosjektportefølje med god lønnsomhet og stort verdiskapingspotensial. Den vil bidra til at vi kan holde produksjonen på 350.000–400.000 fat per dag frem mot 2030, sier Rød.
De strategiske pilarene til selskapet – vekst og verdiskaping, bærekraftig og langsiktig produksjon, «unlock future value» sammen med sikker og ansvarlig – brukes som styringsverktøy i alt fra leting og utbygging til partnerskap med leverandører.
– Disse er en klar forutsetning for alt vi gjør, og de henger tett sammen. Vi skal være en sikker og stabil produsent, men også skape verdier gjennom leting og utvikling. Og vi skal gjøre det med et langsiktig og bærekraftig perspektiv, sier han.
Langsiktige partnerskap
For å lykkes med å realisere fremtidige prosjekter, vil selskapet fortsette med å samarbeide tett og bygge langsiktige relasjoner til leverandørindustrien.
– På den måten kan de bidra til å finne de beste løsningene, samtidig som vi skaper forutsigbarhet, åpenhet og tillit. Når vi jobber godt sammen og skaper verdi, har vi et evighetsperspektiv på samarbeidet, sier Rød.