Offshore Norge mener regjeringen har tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag til å åpne flere havvindområder, og ber om at tempoet i arbeidet holdes oppe for å sikre norsk konkurransekraft.

Offshore Norge har levert høringssvar til den strategiske konsekvensutredningen (SKU) for 18 mulige havvindområder på norsk sokkel.
– Det er et solid arbeid som er gjort av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og referansegruppen, og kunnskapsgrunnlaget er nå tilstrekkelig til at Energidepartementet kan foreslå hvilke arealer som bør åpnes for havvind, sier direktør for havvind i Offshore Norge, Roger Pedersen.
Ber om åpning av flere områder
Offshore Norge anbefaler at regjeringen åpner områdene Vestavind C, Vestavind D, Sørvest B, Sørvest C og Sørvest D, i tillegg til de tidligere utredede områdene Sørvest F og Vestavind F. Det bør også åpnes områder for havvind i nord, for å sikre geografisk spredning og fremtidig industriutvikling.
– Det er helt avgjørende at områdene som er mest teknisk og økonomisk egnet blir prioritert dersom næringen raskt skal kunne utvikle kostnadseffektive prosjekter, sier Pedersen.
I NVEs vurdering av teknisk-økonomisk egnethet kommer flytende havvind dårligere ut enn bunnfast havvind, fordi det er en mer umoden og kostbar teknologi.
– Det er viktig at NVEs metodiske valg ikke hindrer åpning av områder for flytende havvind. Kostnadsreduksjoner kommer når vi bygger i stor skala, ikke hvis planene forblir på tegnebrettet, sier Pedersen.
Hybridforbindelser er rasjonelt
I høringssvaret peker Offshore Norge på at havvind fra Sørvestområdene primært bør planlegges med hybridforbindelse til utlandet.
– Vi støtter NVEs vurdering om at dette er samfunnsøkonomisk rasjonelt, styrker kraftbalansen sammenlignet med en situasjon uten havvind, og reduserer kraftprisene i de aller fleste tilfellene, sier Pedersen.
Samarbeid avgjørende
Noen av de mest attraktive områdene for havvind ligger innenfor områder der det er eller kan komme petroleumsvirksomhet, der det er tillatelser for lagring av CO2, eller der det er fiskeriaktivitet.
– Samarbeid, dialog og planlegging er avgjørende for at de ulike næringene skal kunne drive virksomhetene sine. Eksempelvis har vi sammen med Norges Fiskarlag og deres medlemslag utviklet prinsipper og en dreiebok som skal bidra til å redusere konfliktpotensialet mellom fiskeri og havvind, sier Pedersen.
Han er tydelig på at det finnes nok kunnskap til nå å åpne nye områder for havvind, samtidig som det er behov for mer detaljkunnskap innenfor de ulike områdene.
– For å ivareta hensynet til naturmangfold bør eksisterende karleggings- og overvåkingsprogrammer videreføres og bevilgningene til SEAPOP, SEATRACK og andre program som er rettet mot trekkfugl og sjøfugl prioriteres. Mareano og pelagiske kartlegginger må også videreføres. Etter utlysing av areal vil prosjektspesifikke konsekvensutredninger sørge for nødvendig detaljkunnskap om de ulike områdene, sier Pedersen.
Trenger forutsigbarhet
Offshore Norge viser i høringssvaret til regjeringens leverandørstrategi for havvind «Et hav av muligheter» og støtter at det i 2026 blir laget en plan for videreutvikling av havvind med jevnlige utlysninger og støttekonkurranser i en oppstartsfase.
– Planen må i tillegg til åpning av areal, som vi foreslår i denne høringen, også inkludere et opplegg for utlysninger og hvordan prosjektene skal realiseres. Dette er viktig for å sikre forutsigbarhet for havvindaktørene, sier Pedersen.