Windport Operation i Mandal har vunnet oppdraget med tiårig vedlikehold og inspeksjon av boligriggen Crossway Eagle. Det er verftets første fulle klasse-program.

Kontrakten fra Marco Offshore har en størrelse på flere titalls millioner, og starter i månedsskiftet september / oktober. Rundt halvannen måned senere lastes riggen over på en heavy lifter, et stort fraktskip, for å forflyttes til USA og Empire Wind.
– Dette er veldig spennende for oss, vi går inn i et litt nytt marked. Vi får flere bein å stå på, sier Jan Petter Hansen, prosjektleder i Windport Operation, til Ocean24.
Under arbeidet vil det ikke bli benyttet tørrdokk. I stedet løftes riggen ut av vannet med store lektere. Denne marine operasjonen skjer i samarbeid med engeneeringselskapet Semar.
– Vi skal nå kjøre en full inspeksjon uten å sette riggen i tørrdokk. Dette gjør vi ved å jacke riggen ut av vann, for så å gå under riggen med lekter noe som gjør det mulig å løfte beinene opp av vann for inspeksjon og eventuelle reparasjoner, forteller Jan Petter Hansen.
– Første gang det blir gjort på denne måten
Dette er selskapets første fulle SPS-oppdrag. Hansen sier måten de skal gjennomføre det på gjør dem svært konkurransedyktige.
– Vi ønsker å skape frykt i verftsmiljøet på Vestlandet. Dette er oss bekjent første gang det blir gjort på denne måten, med et helt annet kostnadsbilde for riggeier enn når man benytter tørrdokk. Havneanlegget vårt har lite forskjell på flo og fjære, ingen strøm og ingen bølger. Det gjør dette til en enklere operasjon enn det ville vært for mange andre verft, sier Hansen til Ocean24.
Oppdraget innebærer Inspeksjon av spudcan og beinene til riggen, samt alt av struktur og motor. Riggen skal benytte landstrøm under hele oppholdet.
Crossway Eagle var tidligere i år inne til vedlikeholdsarbeid hos Windport på Gismerøya. Da ankom den fra dansk sokkel og gikk videre til britisk sektor av Nordsjøen.
Oppdraget for Equinor på Empire Wind-utbyggingen utenfor kysten av New York markerer Marco Offshore inntreden i havvind.