Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
Ingen resultater
Vis alle resultater
Hjem Hydrogen

Dobler milliard-satsing på hydrogen

4 min lesetid
29 april 2024

Enova styrker satsingen på hydrogen, og lanserer et nytt støtteprogram for å få opp hydrogenproduksjon langs den norske kysten.

Slik kan fremtidens hydrogenproduksjon se ut. Enova ved hjelp av CoPilot og Photoshop AI Hydrogen. Illustrasjon: Enova

Desember 2023 varslet Enova en kraftig satsing på virkemiddelbruken innen hydrogen som drivstoff til maritim sektor. Nå lanseres et nytt støtteprogram hvor Enova mer enn dobler støtten per prosjekt, og øker støttesatsen opp til 80%. Programmet ved navn «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027» er innrettet for å sikre at produsentene av hydrogen kan få lønnsomhet i sine prosjekter. 

– Hydrogen kommer til å være et helt nødvendig drivstoff for at skipsfarten skal kunne kutte utslippene sine. Vi trenger både produsenter av hydrogen og skip som kan bruke dette drivstoffet. Gjennom Enova legger regjeringen til rette for begge deler, noe som vil sette fart på omstillingen i skipsfarten, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. 

Enovas ambisjon for programmet er å gjøre hydrogen tilgjengelig til samme pris som fossile drivstoff ved skutesida. 

– Det sikrer gjennomføringskraft hos rederne. Samtidig stiller vi strenge krav. Prosjektene kan nå få betydelig støtte, men da kreves det også at de gjennomfører og leverer, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Vil realisere de første verdikjedene innen 2030

I løpet av 2027 vil de første anleggene kunne produsere hydrogen til norske fartøy. Med det vil de første fungerende verdikjedene for hydrogen som drivstoff på sjøen realiseres innen 2030. I første søknadsrunde for støtteprogrammene hydrogen i fartøy og ammoniakk i fartøy, ble det tidligere i år samlet søkt om støtte til 45 fartøy for hydrogen og ammoniakk, og et samlet støttebeløp på 4,5 milliarder kroner. 

– Vi ser et momentum i bransjen akkurat nå, og det gir oss styrket tro på at vi sammen vil lykkes. Når selskapene nå kan få opptil 80% i støtte både til produksjonsanlegg og fartøy, er det nok enda flere som kan være fremoverlente. Forrige søknadsrunde demonstrerer at mange aktører ønsker å satse, noe som er helt avgjørende for å få dette til, sier Nakstad i Enova. 

Det har vært mye debatt og usikkerhet omkring hydrogen. Enova har støttet slike prosjekter siden 2020, men resultatene har latt vente på seg. Samlet har Enova delt ut nær 2,5 milliarder kroner i støtte gjennom ulike programmer. De første prosjektene begynner nå å ta investeringsbeslutninger, men  ingen er realisert i markedet så langt.  

Høyere støtte, konkurranse og strengere krav

Markedsutviklingen har ført til at de fleste prosjektene har blitt langt dyrere enn det som lå til grunn da de ble innvilget støtte fra Enova. Bare inflasjon og svekket kronekurs har for flere bidratt til 40 til 50% økning i investeringskostnadene. Dette igjen har ført til at den opprinnelige støtten fra Enova ikke lenger er tilstrekkelig til at prosjektene kan bli lønnsomme i konkurranse med de fossile alternativene i markedet dag for dag. Derfor tar Enova nå grep.  

Samtidig påpeker Nakstad at vi – for å lykkes – er helt avhengige av at det kommer et minste kritisk antall av både produsenter langs kysten og brukere på sjøen relativt samtidig. Slik får produsentene et stort nok kundegrunnlag til å kunne opprettholde en sunn drift.  

– Denne nettverksbarrieren, eller høna og egget-sitasjonen, er det helt vesentlig at vi som utvikler virkemidler greier å bryte ned på en effektiv måte. Og her er det ikke bare snakk om ei høne og ett egg, men i alle fall tre-fire fire høner og en god håndfull egg. Med høyere støtte, konkurranse og strengere krav, tror vi at den krevende utviklinga av de første verdikjedene for hydrogen i maritim sektor nå kan lykkes, sier Nakstad. 

– Helt nødvendig satsing

Enovas mål er å realisere de første fungerende verdikjedene for hydrogen som drivstoff i Norge – hvor både produsenter og redere velger hydrogen i konkurranse med de fossile drivstoffene dag for dag, fordi det lønner seg. Samtidig ønsker statsforetaket å få demonstrert teknologi, redusert risiko, utviklet standarder og regelverk som bereder grunnen for en bredere utrulling av hydrogen som klimateknologi på sjøen etter 2030. 

– Bare slik kan vi nå målene om nullutslipp i 2050. Derfor er denne svært omfattende satsingen helt nødvendig for omstillingen av Norge til en sjøfartsnasjon også i lavutslippssamfunnet, avslutter Enova-direktøren.

Ocean24 redaksjonen

Stikkord: Enova

Tips redaksjonen. Vet du om noe som har skjedd som vi burde skrive om? Er det noe vi burde undersøke nærmere? Send oss melding på redaksjonen@ocean24.no.

logoStillinger
Elektriker – Rotasjon og sporadisk – onshore
Elektriker - Rotasjon og sporadisk - onshore
Elektriker/Automatiker – sporadisk offshore
Elektriker/Automatiker - sporadisk offshore
Operatør sporadisk rotasjon offshore
Operatører Offshore

RelaterteSaker

Illustrasjon av den planlagte fabrikken til GreenH på Langstranda i Bodø. Den planlagte flyplassen i bakgrunnen.
Illustrasjon: GreenH

Milliardstøtte fra EU til tre norske hy...

Hydrogen
21 mai
21 mai 2025
Petter Olsen Bertheussen, regionleder Nord-Norge i GreenH

Sikret 250 millioner: – Vi har jobbet ...

Nyheter
21 mai
21 mai 2025
Odfjell Oceanwind

Odfjell nådde opp i Times-kåring av gr...

Havvind
7 april
7 april 2025

Gratis nyhetsbrev fra Ocean24

Få gratis oversikt og meldinger om de viktigste nyhetene i bransjen.
[ms-form id=1]

Ocean24 skal være det ledende, daglige nyhetsorganet der man holder seg oppdatert for bedrifter og institusjoner som jobber innen bærekraftig energiutvikling på og relatert til havet.

ABONNER PÅ NYHETSBREV

[ms-form id=1]

OM OSS

Annonseinformasjon

Nyhetsbrev

Om Ocean24

Tips redaksjonen

Salg
Henrik Svanæs, Salgssjef
Mobil: 48 29 83 67
E-post: henrik@ocean24.no

  • Privacy
  • Terms

© 2022 Ocean24 AS. All rights reserved

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Nyheter
    • Havvind
    • Olje og Gass
    • Karbonfangst og lagring
    • Solenergi
    • Debatt
    • Kontrakter
    • Investeringer
    • Batteri
    • Politikk
    • Landvind
    • IT/digitalisering
  • Kronikk/kommentarer
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev

© 2022 Ocean24 AS. , All rights reserved