Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
  • Nyheter

    MARKEDSNYHETER

    Havvind

    Olje og Gass

    Karbonfangst/lagring

    Hydrogen

    Solenergi

    Kommentar

    Batteri

    Forskning og utvikling

    Politikk

    Kontrakter

    Folk i bransjen

    Tips redaksjonen

    Annonseinformasjon

  • Energikartet
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev
  • Annonsere
Ingen resultater
Vis alle resultater
Ocean24
Ingen resultater
Vis alle resultater
Hjem Kontrakter

DeepOcean signerer langsiktig charteravtale

3 min lesetid
1 august 2023

DeepOcean leier ubemannet fartøy for subsea inspeksjons- og vedlikeholdsarbeid.

Illustrasjon: DeepOcean

Undervannsentreprenøren DeepOcean har signert en langsiktig charteravtale for et ubemannet fartøy (USV – umanned surface vessel) som skal anvendes til subsea inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR) innen offshore fornybar energi og offshore olje og gass.

DeepOcean leier fartøyet fra USV AS, som er et felles joint venture-selskap etablert av Solstad Offshore, Østensjø og DeepOcean.

Subsea inspeksjons- og intervensjonsarbeid

– USV-en kan bli en såkalt «game changer» for subsea inspeksjons- og intervensjonsarbeid, ettersom den muliggjør mye lavere driftsutgifter og utslipp. Vi er svært glade for å få USV-en inn i flåten vår av innleide fartøy, sier Øyvind Mikaelsen, konsernsjef i DeepOcean.

Fartøyet skal utstyres med en fjernstyrt undervannsrobot (ROV) som kan operere ned til 1 500 meters havdyp, samt en stor verktøypakke for å utføre undervannsoperasjoner. USV-en vil være i stand til å utføre mesteparten av subsea inspeksjonsarbeid, havbunnsundersøkelser og en betydelig andel av subsea intervensjonsoppgaver.

For å gjøre USV-ens driftsvindu størst mulig har den blitt utstyrt med et nyutviklet «launch and recovery»-system (LARS) for sjøsetting og henting av undervannsroboter. Løsningen gjør det mulig for ROV-er å operere fra relativt små fartøy, som USV-en.

USV-en skal fjernstyres fra land, men vil ha flere autonome funksjoner for å sikre nødvendig sikkerhet og integritet. Fartøyet kan operere under tøffe værforhold. Under operasjoner vil både mannskap og ROV-operatører sitte samme i et fjernstyrt operasjonssenter på land.

– Det ligger et stort potensial i å bruke USV-teknologien sammen med eksisterende løsninger for å redusere kostnader og maksimere drifts- og miljøfordelene på vegne av operatører av offshore fornybar- og olje- og gassfelt, sier Øyvind Mikaelsen.

Hybrid fremdriftssystem

USV-en skal utstyres med et diesel-elektrisk hybrid fremdriftssystem og batteripakke som gjør det ubemannede fartøyet i stand til å operere offshore i opptil 30 dager uten lading eller etterfylling av drivstoff.

Det anslås at USV-løsningen kan redusere CO2-utslipp med mer enn 90 prosent sammenliknet med et konvensjonelt offshorefartøy som gjennomfører subsea IMR-arbeid.

– DeepOcean har satt mål om å redusere CO2-utslippene våre med 45 prosent før 2030 og bli karbonnøytrale innen 2040. Ubemannede-, autonome- og fjernstyrte løsninger, som denne USV-en, er viktige komponenter i denne strategien, legger Øyvind Mikaelsen til.

USV-en er 24 meter lang og 7,5 meter bred. Skipsverftet Astilleros Gondán har fått kontrakten med å bygge USV-en på vegne av USV AS. Levering av USV-en forventes mot slutten av 2024. Planen er at fartøyet, etter offshoretesting, skal være i drift i 2025, da den vil gå på charter til DeepOcean.

Ocean24 redaksjonen

Stikkord: DeepOcean

Tips redaksjonen. Vet du om noe som har skjedd som vi burde skrive om? Er det noe vi burde undersøke nærmere? Send oss melding på redaksjonen@ocean24.no.

logoStillinger
Elektriker – Rotasjon og sporadisk – onshore
Elektriker - Rotasjon og sporadisk - onshore
Elektriker/Automatiker – sporadisk offshore
Elektriker/Automatiker - sporadisk offshore
Operatør sporadisk rotasjon offshore
Operatører Offshore

RelaterteSaker

Stein Erik Skilhagen, director business development hos Norconsult, Lars Aga, project director hos Norconsult, Paula Souto, Electrical Package Manager hos Ventyr, Marko Kutschera, Onshore Package Manager Parkwind/ Ventyr Ventyr, og Fredrik S. Dalen, prosjektleder Norconsult.

Ventyr deler ut viktig Sørlige Nordsjø...

Nyheter
12 juni
13 juni 2025
Ocean GreatWhite

Sikret riggkontrakt med Noble etter å h...

Kontrakter
10 juni
10 juni 2025
Møte mellom Module Solutions & Systems (MSS) og Strongwell.

Strongwell inngår distribusjonssavtale ...

Nyheter
6 juni
6 juni 2025

Gratis nyhetsbrev fra Ocean24

Få gratis oversikt og meldinger om de viktigste nyhetene i bransjen.
[ms-form id=1]

Ocean24 skal være det ledende, daglige nyhetsorganet der man holder seg oppdatert for bedrifter og institusjoner som jobber innen bærekraftig energiutvikling på og relatert til havet.

ABONNER PÅ NYHETSBREV

[ms-form id=1]

OM OSS

Annonseinformasjon

Nyhetsbrev

Om Ocean24

Tips redaksjonen

Salg
Henrik Svanæs, Salgssjef
Mobil: 48 29 83 67
E-post: henrik@ocean24.no

  • Privacy
  • Terms

© 2022 Ocean24 AS. All rights reserved

Ingen resultater
Vis alle resultater
  • Forside
  • Nyheter
    • Havvind
    • Olje og Gass
    • Karbonfangst og lagring
    • Solenergi
    • Debatt
    • Kontrakter
    • Investeringer
    • Batteri
    • Politikk
    • Landvind
    • IT/digitalisering
  • Kronikk/kommentarer
  • Ledige stillinger
  • Nyhetsbrev

© 2022 Ocean24 AS. , All rights reserved