Amon Offshore skal bygge og drifte utslippsfrie forsyningsskip på norsk sokkel.
Amon Maritime lanserer i dag et nytt selskap som spesialiserer seg pÃ¥ offshoremarkedet – Amon Offshore, og en karbonfri PSV (offshore forsyningsskip). Skipet har allerede mottatt prinsipiell klassegodkjenning fra DNV og foreløpig flagg godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet.
Amon Maritime ble stiftet i 2019 i Sandefjord av André Risholm, og driver innen karbonfri shipping.
Karbonfri arbeidshest for Nordsjøen
Amon Offshore har som mål å bygge, eie og drive en flåte av ammoniakkdrevne forsyningsskip for norsk kontinentalsokkel. Skipene er utviklet for å møte oljeselskapenes nåværende og fremtidige offshore logistikkbehov, og setter en ny standard for PSV-er i Nordsjøen – samtidig som de reduserer utslippene drastisk.

– Dette er neste generasjon. Vi kombinerer ny teknologi med fremtidige krav. Dette muliggjør egenskaper som kun er oppnÃ¥elige for nybygg. VÃ¥re fartøyer vil være karbonfrie, fremtidssikre og er helhetlig designet for ammoniakkdrivstoff fra grunnen av, sier André Risholm, Founder & CEO i Amon Maritime.
Ammoniakkdrivstoff vil bli gjort tilgjengelig med en flytende bunkringsterminal ved skipets forsyningsbase fra det tilknyttede selskapet Azane Fuel Solutions – med drivstoff levert av prosjektpartner Yara Clean Ammonia.
Fartøyene vil bli drevet av Amon Maritimes fullintegrerte, nye driftsselskap i Norge – Ula Ship Management. Selskapet er et fellesforetak med Bernhard Schulte Shipmanagement, det tredje største ship management selskap i verden.
Samsvar med nullutslippskrav for 2030
Den norske regjeringen uttalte i Hurdalsplattformen at alle PSV-er på norsk sokkel skal være nullutslipp innen 2030. Dette krever at omtrent 80 nybygg eller omfattende ombygginger leveres mellom 2025-2030 og vil innebære et massivt løft for innovasjon og verdiskaping i den maritime industrien.

Amon PSV er utviklet for full overensstemmelse med 2030-kravene, og tilbyr karbonfri operasjon. Amon Offshore jobber tett med kunder for å oppnå charter-kontrakter for å kunne levere de første skipene fra 2025.
Utviklet i samarbeid med kundepartnere og nøkkelleverandører
Amon PSV er utviklet med kunden i fokus, i tett samarbeid med oljeselskaper på norsk sokkel for å sikre at lastekapasiteter og operasjonelle egenskaper er like fremtidssikret som kraftteknologien og utslippsreduksjonene. Prosjektet startet i 2020.
Kongsberg Maritime er en av verdens fremste maritime teknologiselskaper og en ledende skipsdesigner for offshorefartøy. De ble valgt til å designe og levere nøkkelteknologier til prosjektet.
– Disse fartøyene vil representere neste generasjons offshore forsynings skip og Amon Maritime vil sette en ny standard innen logistikken i segmentet med disse nybyggene. Vi er stolte av Ã¥ samarbeide med dem for Ã¥ lede det grønne skiftet innen shipping, og designe det vi tror vil være en game changer for markedet, sier Jørn Heltne, visepresident for Ship Design-salg i Kongsberg Maritime.
Verdens første flagg-godkjenning
Amon PSV fikk prinsipiell godkjenning for gas-fuelled (ammonia) notasjon fra DNV i mars 2022. I mai 2022 utstedte Sjøfartsmyndighetene sitt foreløpige vurderingsbrev. Dette er verdens første foreløpige flagg godkjenning for et ammoniakkdrevet skip.
– Det er flott Ã¥ se et moderne PSV-design utviklet for ammoniakk som drivstoff. Innovasjoner som dette, kombinert med tett samarbeid mellom alle interessenter i verdikjeden, er nøkkelen til Ã¥ akselerere maritim avkarbonisering. Vi gratulerer Amon Offshore med dette betimelige og viktige bidraget til Ã¥ støtte det grønne skiftet, sier Arnstein Eknes, segmentdirektør for spesialskip i DNV, i en melding sendt Ocean24 via Amon Maritime.