Minst 700 millioner kroner skal brukes i en auksjonsbasert støtteordning for karbonfangst. I tillegg lanserer Enova støtte til mottaksterminaler, som vil lette CO2-lagring for mindre aktører.

– CO2-håndtering er avgjørende for å kutte utslipp og samtidig ta vare på verdiskaping og arbeidsplasser i norsk industri. Enovas satsing styrker regjeringens arbeid med å utvikle denne viktige klimaløsningen og legger til rette for at flere prosjekter blir gjennomført, sier energiminister Terje Aasland.
– Vi skal både kutte utslipp og styrke norsk industri, og CO2-fangst og lagring er avgjørende for at vi skal lykkes i dette arbeidet. Gjennom de nye ordningene i Enova legger vi både til rette for at flere deler av norsk industri kan omstille seg, og for at Norge kan nå sine klimamål, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Kan tildele større midler
– Enova går nå fra å støtte kostnadsutredninger og småskala uttesting av teknologier for å fange CO2, til å også støtte storskala investeringer som kan gi store utslippskutt, sier konstituert direktør i Enova, Rune Holmen.
Norge er ifløkge Enova allerede verdensledende innen karbonfangst. De nye støtteordningene skal gjøre det mulig for flere leverandører å bygge og drifte karbonfangstanlegg. Dermed har som mål å øke kompetanse og konkurranse, med mål om lavere priser. Teknologien og kompetansen skal på sikt bli en viktig konkurransefordel for norske leverandører.
Støtteordningen blir auksjonsbasert, for å sikre mest mulig effektiv bruk av midler gjennom konkurranse. Første auksjon vil skje høsten 2026 eller tidlig i 2027, avhengig av når ordningen blir godkjent av EØS-avtalens tilsynsorgan ESA. Stortinget bevilget i statsbudsjettet for i år 700 millioner kroner til en utlysning for karbonfangst. I tillegg vil Enova kunne bruke ytterligere midler fra Klima- og energifondet. Dette gjør det mulig både med større enkeltutlysninger og årlige auksjoner. Enova har siden 2024 støttet 15 forprosjekter for karbonfangst, som har bidratt til å klargjøre disse for større investeringer.
– Flere aktører vil kunne kutte sine CO2-utslipp betydelig
I tillegg til karbonfangst lanserer Enova nå en støtteordning for investeringer i mottaksterminaler for CO2. Her vil selskaper kunne levere CO2 med lastebil, før den transporteres videre til permanent lagring. Dagens skipsbaserte transportløsninger krever større volumer av CO2, som i praksis utelukker små og mellomstore aktører. Mottaksterminalene vil vesentlig forenkle tilgangen til lagring for disse aktørene, og bidra til reduserte transportkostnader for bransjen.
– Når Enova nå øker støtten til karbonfangstanlegg og mottaksterminaler for CO2, bidrar vi til å redusere kostnader og lette logistikkutfordringer. Det gjør at flere aktører vil kunne kutte sine CO2-utslipp betydelig, sier Rune Holmen.
Ifølge Miljødirektoratet er karbonfangst og lagring det tiltaket som kan bidra klart mest til kutt i utslipp av klimagasser i Norge frem mot 2035. For avfallsforbrenningsanlegg er karbonfangst den eneste løsningen for å redusere utslipp, og for mange andre industriaktører den billigste.



