Tre tidligere nedstengte felter i Ekofiskområdet – Albuskjell, Vest Ekofisk og Tommeliten Gamma – skal gjenåpnes. Prosjektene innebærer investeringer på 20 milliarder kroner og gir betydelige ringvirkninger for norsk industri.

I dag mottok energiminister Terje Aasland to planer for utbygging og drift (PUD) for feltene, som tidligere har vært i produksjon i Nordsjøen. Planene markerer starten på gjenåpning av feltene og oppstart av nye produksjonsaktiviteter.
– Det er en glede at rettighetshaverne har funnet en lønnsom utbyggingsløsning for de nedstengte feltene i Ekofiskområdet. Dette er verdifulle ressurser som skaper store gevinster for fellesskapet og viser betydningen av eksisterende infrastruktur, sier Aasland.
Feltene ligger i den sørlige delen av Nordsjøen, vest for Ekofiskfeltet, og skal driftes med undervannsinnretninger koblet til Ekofisksenteret. Utbyggingene ventes å gi betydelige verdiskapnings- og sysselsettingseffekter, med størst behov for arbeidskraft i utbyggings- og oppstartsfasen.
– Den norske sokkelen skal utvikles, ikke avvikles. Utbygging av lønnsomme funn er viktig for å opprettholde aktivitet i både petroleumsindustrien og leverandørindustrien, sier Aasland.
ConocoPhillips Skandinavia AS er operatør for begge utbyggingene, som innebærer investeringer på 20 milliarder kroner.
Albuskjell og Vest Ekofisk ligger i PL018B og PL018F, og eies av VÃ¥r Energi med 52,3 prosent, ConocoPhillips Skandinavia med 35,1 prosent, Orlen Upstream Norway med 7,6 prosent og Petoro med 5 prosent.
Tommeliten Gamma ligger i PL044 og PL044D, og eies av Orlen Upstream Norway med 62,6 prosent, ConocoPhillips Skandinavia med 28,3 prosent og VÃ¥r Energi med 9,1 prosent.
Hver rettighetshavergruppe leverer sin egen PUD, og dette er de to første planene for utbygging og drift som energiministeren har mottatt i år.



